Albert von Schweikert is al vanaf zijn jeugd geïnteresseerd in audio en elektronica. In 1957 bouwde hij, samen met zijn vader, zijn eerste audio-setje: Een 10 watt Eico versterker met een 15″ Jensen luidspreker bouwpakket. Omdat hij niet erg tevreden was over het geluid begon hij te experimenteren, dit was feitelijk de start van “Von Schweikert Audio”.
Na zijn studie aan het conservatorium van Heidelberg trok de popmuziek. Hij speelde als gitarist in de sixties en seventies professioneel in ‘The Ravens’, ‘The Soul Survivors’, the Yardbirds en toerde de wereld rond als bandleider/begeleider van Sonny & Cher en Neil Diamond. Hij had in die tijd ook succes bij het ontwerpen en bouwen van PA-installaties voor bands. Om meer van de techniek te leren ging Albert in de USA opnieuw naar “school”. Hij volgde speciale opleidingen aan de ‘Georgia State University’ en het ‘California Institute of Technology’ (CIT) en combineerde zo zijn liefde voor muziek met kennis omtrent geluidstechniek, akoestiek, het menselijk gehoor en het ontwerpen van luidsprekers.
Op het ‘California Institute of Technology’ werkte Albert onder Dr. Richard Heyser, die op dat moment werkte aan een nieuw meetsysteem dat later bekend werd als: ‘Time Delay Spectrometry’. Hier ontwikkelde Alberts groep een ‘plasma driver’ en het legendarische Vortex luidsprekersysteem. Het eerste, tijd- en fase-gecorrigeerde, dynamische 3-wegsysteem op de Amerikaanse markt.
In 1982 leidde het ‘California Institute of Technology’ Albert naar een baan bij ‘ESS laboratories’ met Dr. Oscar Heil, de uitvinder van de ‘Heil Air Motion Transformer’ (AMT). Albert ontwierp daar het eerste ‘Phase Linear Crossover Network’ en hielp Dr.Heil bij de ontwikkeling van de veel geroemde ‘Transar’. Van 1987 tot 1989 was Albert ingenieur bij KSC, de op een na grootste producent van luidsprekerdrivers ter wereld. Gedurende deze periode werkte hij aan meer dan 100 projecten voor bedrijven als: Apogee, Bose, Cerwin Vega, JBL, Paramount Pictures, Jensen, NHT, etc.
In 1995 richtte Albert “Von Schweikert Research” op en vervulde daarmee, na al ruim 20 jaar in de luidspreker-branche te hebben gewerkt, een lang gekoesterde wens. In 1997, op de ‘CES’ in Las Vegas ontving “Von Schweikert Research”, voor zijn eerste eigen luidsprekers de VR-4 (VR staat voor Virtual Reality), de “Design & Engineering Showcase Award”. Praktisch tegelijkertijd werd de VR-4 door het Zweedse blad ‘Hifi & Musik Magazine’ bejubeld als “The Best we’ve ever heard”!
Een catastrofale overstroming, in januari 1999, zette het industrieterrein in Watertown, NY, geheel onder de modder. Von Schweikert Research en alle 30 andere daar gevestigde bedrijven waren verloren. Albert en zijn familie verhuisde terug naar San Diego (Albert doceerde toen ook nog aan het CIT) waar hij, “Von Schweikert Audio” oprichtte.
Op de ‘CES’ in januari 2000 introduceerde “Von Schweikert Audio” twee totaal nieuw ontwikkelde weergevers: De VR5 en VR-7 . In de jaren die volgden werd de lijn weergevers compleet gemaakt, inclusief home-cinema speakers en een weergever met een gevoeligheid van maar liefst 99dB, speciaal voor Single Ended buizenversterkers. De nieuwe modellen zijn sinds die tijd, zowel nationaal als internationaal, door een groot aantal Hifi-recensenten aan de tand gevoeld. En… zij zijn over de Von Schweikert weergevers zeldzaam eensgezind. Samengevat concluderen zij: De Von Schweikert VR-luidsprekers klinken “net echt”: je luistert niet naar weergevers maar naar muziek!
In januari 2001 (her)introduceerde Von Schweikert Audio op de CES de legendarische VR4 Gen-III en de nieuwe VR-3.5 en in Januari 2003, speciaal met het oog op de Europese markt en de groeiende vraag naar goede Hometheatre-systemen, de “Compact Series”: VR-1, VR-2 & VR-4jr met bijpassende centerspeaker, rearspeakers en powered subwoofer. Nooit eerder was zoveel realisme te koop voor zo’n laag bedrag en in zulke compacte behuizingen. Inmiddels zijn deze compacte weergevers een ware zegetocht begonnen en worden ze door zowel professionals (o.a. MTV, Sheffield Lab, Mobil Fidelity studio’s etc) als consumenten gebruikt voor weergave van muziek en geluid bij film op een absoluut topniveau!
In 2004 was (wederom op de Ces in Las Vegas) voor de eerste maal het nieuwe actieve topsysteem de VR-11 te beluisteren. Er kon toen een directe vergelijking worden gemaakt tussen de live optredens van “Misty River” en de reproductie via de VR-11. De vakpers was unaniem: Zonder twijfel het meest realistische luidsprekersysteem ter wereld! In 2005 werd dat gevolgd door de eveneens actieve VR-9 (een “kleine” versie van de VR-11) en de daarvan afgeleide passieve VR7-SE MK-III. Twee weergevers, die net als hun grote “broer” de VR-11, muziek maken alsof het live is! Deze twee nieuwe topweergevers zijn gelukkig zowel fysiek (stukken “kleiner”) als financieel voor een veel grotere groep muziekliefhebbers “bereikbaar”!
In 2008 introduceerde Albert zijn nieuwe “UniField line”, een uiterst geavanceerd klein systeem die muzikaal niet onder doet voor de VR 9 SE. Ruim 15 jaar heeft Albert onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om een klein systeem zo groots te laten spelen. De UniField line bestaat uit drie modellen. De ‘Unifield One’ is een monitorluidspreker, de ‘Unifield Two’ is een hoogwaardige monitorluidspreker met een uitzonderlijke cocentrische driver/tweeter en de getoonde ‘Unifield Three’ is een ‘top of the line’ monitor voorzien van een dito bassmodule.
Musical Reality heeft speciaal voor de Unifield speakers een custom voet ontworpen welke voldoende stabiliteit bied om het uiterste van de muzikaliteit hoorbaar en vooral voelbaar te maken. Dus als je echt van muziek of film houdt, moet je beslist eens naar de Virtual Reality-luidprekers van Von Schweikert Audio luisteren!”
“Von Schweikert VR-speakers, an experience not soon forgotten!”
Kijk voor meer informatie op: www.vonschweikert.com.